KULT VÁNOC

10.12.2018

Advent je obdobím křesťanským. Zrodil se z náboženské víry a my, navzdory pochybnostem v náboženství, věříme síle Vánoc. Advent je tak přípravou na to, co má (a může) teprve přijít. Přípravou na to, co si přejeme. Proč jsme tedy dnes natolik alergičtí na Vánoce? A proč si přejeme, aby už byly za námi?

Tou odpovědí je marketing. Marketing před Vánocemi je snad všude. Utiskuje nás v časopise. Utiskuje nás v televizi. Utiskuje nás na každém kroku městem v ulicích. Marketing je způsob, jak nás přesvědčit, že nezbytně potřebujeme věc, kterou nechceme. Že ať máme, co máme, je to pořád málo. Marketing je de facto způsob, jak (u)tratit peníze, a k tomu ještě (z)tratit psychickou a fyzickou energii.

Marketing je velmi podobný víře. Jeho cílem je přesvědčit člověka, aby věřil. Aby věřil v to, že druzí vědí lépe než on, co vlastně potřebuje. Přesvědčit ho, že dokud nebude plná lednička zbytečných pochutin, bude hladový.

Člověk, který propadne marketingu, se tak sám stává psychicky prázdným, tedy hladovým. Má hlad po reklamních produktech. Má hlad po zážitcích a zájezdech. Dokonce má hlad po kráse. Člověk, který propadne marketingu, je v první řadě neuspokojený.

Nespokojený člověk svoji prázdnotu zaplňuje povrchními (a hlavně rychlými) způsoby. Jakoby on sám vypadal jak z reklamy na šampon nebo na módu. Jakoby jeho auto muselo být drahé a "to nejlepší" na trhu. Takový jedinec je otrokem diktátů, které určuje trh. Takový člověk je schopen obětovat cokoliv, jen aby "šel z dobou".

"Jít z dobou" je zajímavé rčení. Do určité míry jdeme s dobou všichni. Je to adaptivní a společensky nezbytné. Na druhé straně je to také snadno zneužitelné. Jen si vzpomeňte, kolikrát jste něco nového zbytečně koupili? Kolikrát jste něco hezkého (ale již pár let starého) vyhodili? Kolikrát jste viděli vlastní vnouče, neteř nebo bratrance, jak si poněkolikáté kupuje nový mobil za nových deset nebo dvacet tisíc? A to všechno ne proto, že to potřebuje. To všechno jenom proto, že to určuje trh. Ono "jít z dobou" je skvělý marketing.

.............................

Marketing před Vánocemi sílí. Je tak silný, že na nás tlačí snad ze všech stran. Máme prý hodně nakupovat. Naši blízcí si prý zaslouží nejlepší a nejdražší dárky. Také prý máme mít domácnost jak z alabastru. Marketing před Vánocemi však neříká jedno: neříká (a nikdy taky neřekne), že jestli to takhle bude pokračovat, můžeme se z toho všichni zbláznit (a nenávidět svátky, které byly původně o lásce k bližnímu a o odpočinku).

Buďme k sobě jiní. Takoví, jako dřív.... a užijme si Vánoční svátky poklidně. Jsou to přece pořád jenom svátky. Tedy dny klidu a odpočinku.

S úctou Dr.Krpoun